mboRijnland

Wat houdt het project in?

Schakeljaar VSO – MBO Scholieren afkomstig uit het voortgezet speciaal onderwijs maken met het schakeljaar een vloeiende overstap van het vso naar het mbo. Het gaat om scholieren met een Autisme Spectrum Stoornis en een diploma theoretische leerweg op zak. Het is een pilot van drie jaar waarbij jaarlijks 12 studenten deelnemen aan de klas. Het doel van het schakeljaar is om de studenten in één jaar vertrouwen te geven en voor te bereiden op een reguliere mbo-opleiding. Het schakeljaar geeft de studenten de mogelijkheid om op een prettige manier kennis te maken met belangrijke elementen uit het mbo-onderwijs, zoals: plannen en organiseren, omgaan met veranderingen en samenwerken met anderen. Ook ervaren ze de sfeer van het mbo en maken ze kennis met roosters en lesmethoden.

Inhoud schakeljaar

Tijdens het schakeljaar besteden we tijd en aandacht aan de oriëntatie op een passende opleiding. Daarnaast volgen de studenten onderwijs in een kleine groep met extra begeleiding, zodat ze na het schakeljaar zowel persoonlijk als professioneel klaar zijn voor een mbo-opleiding. Ook volgen de studenten de algemene vakken Nederlands, Engels, Rekenen en Loopbaan en Burgerschap en oriënteren ze zich tijdens het schakeljaar op beroepen en stage. Ze volgen daarbij beroepsgerichte vakken, dat zijn vakken die horen bij de gekozen opleiding.

Opleidingen

Tijdens het schakeljaar kiezen de studenten voor de mbo-opleiding die het beste bij hen past. Ook geeft de docent aan het einde van het schakeljaar een vrijblijvend (studie)advies aan zowel de student als de ouders. Het is vervolgens aan de student om te beslissen voor welke opleiding hij of zij kiest.

Wat is de werkwijze?

In het schakeljaar heb je de vrijheid om te ontdekken waar je interesses liggen. Zo bieden we je de mogelijkheid om bij verschillende opleidingen mee te lopen, zoals: Middelbaar Laboratoriumonderwijs, Logistiek, Doktersassistent, Onderwijsassistent, ICT en Smart Technology. Op die manier ontdekken studenten welke opleiding het beste bij hen past. Dit is mogelijk, omdat onze MBO Colleges nauw samenwerken.

Structuur

Iedere week heeft een vaste structuur. Studenten krijgen vaardigheidslessen en volgen de basisvakken. Iedere lesdag begint met een dagstart: het kijken van het journaal. Vervolgens starten de lessen. Iedere dag gaan de studenten en docenten een half uur naar buiten om te ontspannen en in een informele sfeer te leren. De een speelt een potje voetbal en de ander doet een boodschap in een drukke winkel en maakt contact met een caissière. Voor iemand met een stoornis in het autismespectrum is ook dit een leermoment.

In de praktijk leren

Een les waarbij vaardigheden zoals plannen, samenwerken en omgaan met veranderingen belangrijke elementen zijn is de kookles. Op het menu staat bijvoorbeeld dé toetjesklassieker: crème brûlée. Een student vertelt dat de suiker van haar crème brûlée was aangebrand. Ze gaf aan: “zo ontdekte ik dat omgaan met een brander niet mijn ding is”. Dit moment zegt iets over de groei die de student heeft doorgemaakt. Ze kon erom lachen dat de crème brûlée anders uitpakte dan verwacht. Terwijl ze een jaar geleden misschien wel de keuken was uitgelopen. Kortom dat is het schakeljaar!

Badges

Wanneer studenten doorstromen naar een reguliere mbo-opleiding kunnen ze bij docenten aantonen aan welke vaardigheden ze in het schakeljaar gewerkt hebben. Studenten verdienen tijdens het schakeljaar namelijk verschillende badges. Het gaat hierbij om een combinatie van formeel en informeel leren. De badges geven aan in welke vaardigheden ze zijn gegroeid. Op die manier kunnen studenten op een makkelijke manier laten zien wat ze in zich hebben.

Wat zijn de beoogde resultaten?

Het verzorgen van minder uitval bij jongeren met een vmbo-t diploma en ASS. In het schakeljaar maken de studenten – met een (milde) stoornis in het autismespectrum – op hun eigen tempo kennis met de opleidingen en vaardigheden die bij het mbo komen kijken. Zo stromen ze makkelijker door van het schakeljaar naar een reguliere mbo-opleiding en is de kans van slagen groter.

Informatie over project

Doelgroep

Locatie en duur project

Het schakeljaar stimuleert scholieren uit het voortgezet speciaal onderwijs zich verder ontwikkelen.

On this website we use first or third-party tools that store small files (cookie) on your device. Cookies are normally used to allow the site to run properly (technical cookies), to generate navigation usage reports (statistics cookies) and to suitable advertise our services/products (profiling cookies). We can directly use technical cookies, but you have the right to choose whether or not to enable statistical and profiling cookies. Enabling these cookies, you help us to offer you a better experience. Cookie policy